Jesteś tutaj: Blog Przeciwskręt w praktyce

Przeciwskręt w praktyce

Zacznijmy od odrobiny teorii – jak motocykl utrzymuje równowagę w trakcie jazdy?

Czy wiesz, że w rzeczywistości motocykl nigdy nie jedzie prosto? Jest to celowe zachowanie maszyny, pozwalające jej na utrzymanie pozycji pionowej w trakcie jazdy. Dzieje się tak za sprawą ułożyskowania widelca w główce ramy. Motocykl jak każdy jednoślad, stara się utrzymać kierunek jazdy na wprost. Wystarczy mu w tym nie przeszkadzać, czyli położyć ręce na kierownicy, bo jak kursantom MotoKenner wiadomo doskonale, kierownica nie służy do trzymania, tylko do kierowania. Układamy luźne ręce na kierownicy i pozwalamy układowi koło, widelec, kierownica, aby dążył do utrzymania pionu, a tym samym kierował motocykl do jazdy na wprost.

Motor przy wyprostowanej kierownicy wykonuje delikatne ruchy łukowe – raz w prawą, raz w lewą stronę, co pozwala maszynie na zachowanie równowagi w trakcie jazdy. Temat utrzymywania pozycji pionowej przez maszynę jest dużo bardziej złożony. Na motor w trakcie jazdy oddziałują różne siły mogące zachwiać równowagę pojazdu i zagadnienie to chętnie poruszymy w osobnym artykule. Aby jednak zrozumieć zasady działania przeciwskrętu, kluczowe jest zrozumienie opisanej tutaj geometrii przedniego zawieszenia.

Przeciwskręt – czyli zakończ walkę z kierownicą

Przeciwskręt działa przy każdej prędkości. Kursanci podczas szkolenia podstawowego czy na zajęciach dodatkowych typu Wrocławskie Manewry, Miejski Wojownik czy innych naszych kultowych zajęć, wykonują ćwiczenia, gdzie przeciwskręt inicjuje moment skrętu podczas ruszania lub zawracania przy minimalnej prędkości, lub podczas wykonywania zadania egzaminacyjną ósemką. Podczas jazd dodatkowych często ćwiczy się jazdę manewrową, zawracanie, skręcanie przy minimalnej prędkości lub na progu równowagi czy też na ograniczonej przestrzeni. Zawsze wtedy wskazujemy Wam, że skuteczna inicjacja skrętu poprzedzona świadomym przeciwskrętem pozwala wykonać te manewry na ograniczonej przestrzeni czy przy minimalnych prędkościach bliskich progu równowagi.

Wykonanie skrętu jednośladem przy wysokiej prędkości jest, wbrew pozorom, dosyć trudnym manewrem. Wraz z rosnącą prędkością jazdy zwiększa się opór stawiany przez maszynę przy skręcaniu kierownicy. Chcąc jechać w lewo należy wywrzeć nacisk na lewą końcówkę kierownicy, czyli lekko wypchnąć ją do przodu, co jest równoznaczne z delikatnym ruchem do wewnątrz prawej końcówki. (Wywarcie nacisku / oparcie się o odpowiednią końcówkę). Finalnie chcąc jechać w lewo skręcamy głowę tam dokąd chcemy dojechać, czyli w lewo i ręką wywieramy nacisk na lewą końcówkę kierownicy, wypychając ją delikatnie do przodu. Czy wiesz, że możesz wykonać ten manewr przy użyciu dużo mniejszej siły i mając większe panowanie nad maszyną?

Jak wejść w zakręt w prawą stronę przy użyciu przeciwskrętu:

Aby skręcić w prawą stronę, należy lekko odepchnąć od siebie prawą manetkę kierownicy. Ruch ten powinien być pewny i jednostajny. Motor przybiera wtedy charakterystyczną, lekko pochyloną w daną stronę pozycję, a Ty wchodzisz w zakręt na zewnętrznej stronie opony.

Czy przeciwskręt jest techniką skręcania motorem?

Nie do końca, jest techniką inicjacji skrętu. Jej znajomość pozwala na lepsze zapanowanie nad maszyną i zwiększa bezpieczeństwo – zarówno Twoje, jak i innych uczestników ruchu. Przeciwskręt jest najszybszą techniką pochylająca motocykl, a to pozwala bezpiecznie przejechać zakręt. Dodatkowe techniki to przechylanie ciała do zakrętu odpowiednia praca nóg na podnóżkach czy naciskanie na kierownice w układzie gdzie siła skierowana jest pionowo w dół. Są to mniej skuteczne techniki. Przeciwskręt jest najwydajniejszą, najszybszą techniką wchodzenia w zakręty i łuki, przy czym oczywiście należy stale panować nad kierownicą i modyfikować kierunek jazdy.

Nigdy nie wsiadaj na motocykl bez odpowiedniej znajomości technik jazdy!

Dokładne opisanie techniki wykonywania przeciwskrętu nie jest proste – dużo lepiej jest poznać ją w praktyce, a najlepiej pod okiem doświadczonego instruktora jazdy motocyklem. Niestety motocyklowe szkoły jazdy często pomijają przeciwskręt, skupiając się na nauczaniu podstaw niezbędnych, aby zdać egzamin na prawo jazdy kat. A. Co więcej, zdanie tego egzaminu czy jakiekolwiek kursu jazdy motocyklem, nie są w ogóle potrzebne, by siąść za kierownicą jednośladu. W związku ze zmianami przepisów motocykl o pojemności do 125 cm3 może kupić już kierowca od trzech lat posiadający prawo jazdy kat. B.
Dostępność motocykli o wyżej wymienionej pojemności oraz – nastawione wyłącznie na zdanie egzaminu – podejście instruktorów skutkuje niższą znajomością technik jazdy wśród motocyklistów. Wsiadając na motocykl bez odpowiedniego przygotowania, stwarzasz zagrożenie dla siebie i wszystkich uczestników ruchu drogowego. Zadbaj o swoje bezpieczeństwo – zapraszamy na szkolenia i kursy motocyklowe prowadzone przez doświadczonych instruktorów. Wraz ze Szkołą Jazdy MotoKenner poznasz tajniki bezpiecznej jazdy i panowania nad maszyną – zapraszamy!

Zadzwoń: 504 255 983